Scrollen

Radio in verval? Integendeel

Door Martijn de Jong, media-expert en partner bij de Media Balie

Ondanks dat er veel vernieuwende manieren zijn om te genieten van muziek, is radio een blijvende constante voor veel consumenten. Hoewel het platform verandert, blijven totale luistercijfers constant hoog. En dat merken onze klanten ook. Wat maakt radio zo’n sterk medium om je reclameboodschap over te brengen? Een bloemlezing. 

Luisteraars zappen niet weg 
Radioluisteraars zappen niet. Door cliffhangers en het nieuws blijven luisteraars “hangen” bij de zender die op dat moment aan staat. Er is daarom vrijwel geen reclameontwijking merkbaar bij radio. Je bent dus vrij zeker dat de luisteraar trouw is aan zijn station. De reclameboodschap komt dus echt aan. 

Radio is een effectief medium 
Uit diverse onderzoeken, uit binnen- en buitenland, blijkt dat de inzet van radio de adverteerder gemiddeld een enorme aankoopintentie kan behalen. Een van de kwaliteiten van radio is dat het snel leidt tot conversie. Zo stijgen de aankopen en wordt er een significant verschil gemeten in websitebezoek.  

Radio barst van de creatieve mogelijkheden 
Radio is een uitstekend medium om tot de verbeelding te spreken, een eigen wereld te creëren. Door middel van de juiste teksten en stemmen bevindt men zich in no-time in uw gecreëerde wereld. Bijkomend voordeel is dat je er geen dure acteurs, locaties en shoots voor nodig hebt. En onderschat ook niet de waarde van vislual transfer, het oproepen van beelden uit een tv-commercial.  

Radio is ook uitermate geschikt voor onlinecampagnes 
Ondanks de technische en digitale ontwikkelingen, of misschien wel juist daardoor, is radio nog steeds actueel. Het heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een crossmediaal platform dat op vele manieren te beluisteren is. Binnen de digitale platformen kunnen campagnes zeer goed online campagnes aanjagen en zelf tot directe conversie leiden. Tezamen met geofencing (het tot een bepaald gebied beperken) kun je commercials per gebied personaliseren of enkel in die gebieden hoorbaar zijn. 

Radio is er altijd 
Elke consument heeft zijn eigen gebruiksmomenten, maar door de dag heen is radio er altijd. Thuis, onderweg, op het werk. En niet te vergeten; radio is real-time, dus ideaal om in te springen op gebruiksmomenten. 

Radio blijft hangen

Naast TV wordt radio veelal als een ontspannen medium beschouwd. Je luistert ernaar omdat je ernaar wilt luisteren of hebt het aanstaan als achtergrond. Dit betekent dat de luisteraar openstaat voor de betreffende boodschap en deze ook makkelijker onthoudt. Een lage mate van aandacht is in dit geval een voordeel. Je kunt zappen, je ogen sluiten, maar je moet echt moeite doen om niets te horen.

Radio is selectief 
Per dag luistert de Nederlander gemiddeld 3 uur naar de radio, hoger dan vrijwel elk ander medium. Omdat ieder radiostation zijn eigen “kleur” heeft, is er voor elk wat wils. Dit resulteert in een zeer trouwe luisteraar die een sterke band heeft met zijn of haar radiozender. De selectieve “kleur” van de zender is ideaal om jouw doelgroep op zo’n zender te bereiken. Radio wordt ook nog eens beschouwd als een betrouwbaar medium. 

Radio is kostenefficiënt  
Naast dat radio lage productie- en mediabudgetten verlangt, heeft radio ook nog eens een goedkope GRP of CPM. Hierdoor kun je met een beperkt budget een enorme impact maken met bijbehorende resultaten. 

Radio als last-window-of-influence 

Binnen de customer journey is radio vaak een van de laatste media die een consument kunnen beïnvloeden bij een aankoop.  

Radio boost de merkbekendheid 

De hoge contactfrequentie en een herkenbaar concept zijn op de radio de ideale combinatie om je merkimago of –introductie op te bouwen of de merkbekendheid te verhogen.  

  • Deel dit bericht:

Bekijk ook onze andere berichten