Scrollen

“Zo’n poster in een abri, dat is zeker hartstikke duur?” Deze en nog enkele mythen ontkracht.

Door Martijn de Jong, media-expert en partner bij de Media Balie 

Om maar meteen de hoofdvraag te beantwoorden met een wedervraag die verkopers mij altijd stellen; “Waar vergelijkt u dat mee?” Het is een beetje een flauwe vraag, maar wel een vraag die de essentie van je vooroordeel onderuit moet halen. Laten we daarom eens kijken naar de wereld van buitenreclame en de ideeën en vooroordelen die er leven. 

Buitenreclame is niet duur 

Buitenreclame is niet duur, mits het efficiënt en effectief ingezet wordt. Uiteraard kun je als adverteerder een zogenaamd “landelijk rondje” inzetten, effectief als je puur naar contacten kijkt, maar is het ook efficiënt? Efficiënt is het pas als je met die campagne ook de juiste consumenten bereikt. Als je de KPI’s kan afstrepen die je voor jezelf bepaald hebt. Hiervoor hebben we een aantal tools waarmee we de juiste doelgroepen op de juiste locaties kunnen bereiken. Hierdoor is je campagne een stuk goedkoper, terwijl je resultaat hetzelfde en waarschijnlijk beter is. 

Buitenreclame is wel flexibel 

Bij buitenreclame denken de meeste mensen nog altijd aan een poster in een bushokje of een poster rond een lantaarnpaal. En inderdaad, die zijn niet zo flexibel. Maar de afgelopen jaren heeft de digitale wereld zijn intrede gedaan in de buitenreclame. Met als gevolg dat er ondertussen duizenden schermen over heel Nederland verspreid zijn. Op straat en langs de snelweg, in winkelcentra en supermarkten, op (tank)stations of in de fitnessschool. Deze digitale schermen kun je zeer flexibel inzetten. Elke dag een andere uiting, een uiting voor verschillende weertypes, alleen tijdens bepaalde tijden zichtbaar zijn? Dat is allemaal mogelijk met buitenreclame. Dus ja, buitenreclame is ook flexibel. 

Buitenreclame is niet alleen voor Unilever en Coca Cola 

Buitenreclame is bij uitstek geschikt om een lokale of regionale campagne in te zetten. Dit is vaak een van de meest effectieve manieren en goedkoopste manieren om een grote groep consumenten te bereiken. Zo zetten wij veel campagnes in die alleen gericht zijn op een stad of provincie.  

Met buitenreclame kun je ook uitstekend doelgroepen selecteren 

Hoewel buitenreclame in de basis een massa medium is, is doelgroep selectie steeds beter mogelijk. Zoek je bijvoorbeeld personeel, dan kun je snelwegmasten in de spits inzetten. Verkoop je etenswaren, dan kun je een point-of-sale campagne inzetten in het last-window-of-influence en waar kun je boekenliefhebbers nu beter bereiken dan op de NS-stations. Laat ik dit nog aanvullen met een praktijkvoorbeeld. Een van onze adverteerders zoekt vanwege zijn product mensen met een hoog inkomen en een koopwoning. Hiervoor hebben we op basis van data een selectie gemaakt van alle wijken met een percentage koopwoningen van minimaal 50% en een gemiddeld inkomen van 2 maal modaal. Het resultaat was een zeer succesvolle campagne met relatief weinig waste. Win-win, dus. 

Reclame is irritant. Buitenreclame niet 

Van alle reclame-media eindigt buitenreclame met 8% op de een na laatste plaats op de lijst van media die door consumenten als irritant wordt ervaren. Sterker nog, buitenreclame wordt vaak ervaren als leuk medium met interessante boodschappen. 

Kort gezegd is buitenreclame een onderdeel van de mediamix die een flinke toegevoegde waarde aan uw campagne kan toevoegen. Hoe dat vertellen we natuurlijk graag. 

Downloaden
  • Deel dit bericht:

Op de hoogte blijven?

Ontvang maximaal 1 keer per maand de laatste inzichten in je mailbox.

Bekijk ook onze andere berichten